YENİ DELHİ: Çevreyi kirleten çok sayıda kamyonun Delhi’ye erişimini durduran Doğu Çevre Otoyolu’nun (EPE) inşası, 20 yılda 15,3 lakh ton CO2 emisyonunu önleme ve benzer şekilde çevre kirliliğini azaltma potansiyeline sahip. Delhi-Meerut Otoyolu Central Road Research Institute (CRRI) ve The Energy and Resources Institute (TERI) tarafından yakın zamanda yapılan bir araştırmaya göre, yaklaşık 2,2 lakh ton CO2 emisyonunu önleme potansiyeline sahiptir.
“Ulusal Otoyolların İnşası ve İşletmesi Sırasında Önlenen CO2 Emisyonlarının Değerlendirilmesi” başlıklı rapor, yakında yapılacak olan Delhi-Dehradun Otoyolu’nun 20,6 lakh ton CO2 emisyonunun önlenmesine yardımcı olacağını tahmin ediyor. Genişletilmiş Delhi-Agra otoyolu söz konusu olduğunda, çalışma ayrıca 6,4 lakh ton CO2’den kaçınıldığını tahmin ediyor.
Ayrıca, ulusal düzeyde, ulusal karayollarının (NH’ler) genişletilmesi ve son dokuz yılda sıfırdan yapılan otoyolların inşa edilmesinin, yılda 32 milyon tondan (MT) fazla karbondioksit (CO2) emisyonunu önleme potansiyeline sahip olduğunu söyledi. 20 yılı aşkın bir süredir, bu emisyondan kaçınma yaklaşık 643 ton ile bağlantılıdır. Değerlendirme, orman alanı ve orman dışındaki ağaçların kaybı da dahil olmak üzere, NH’lerin ve otoyolların hem inşaat süresi hem de işletme aşaması dikkate alınarak projelerin yaşam döngüsü analizi kullanılarak yapılmıştır.
Tahmini CO2 emisyonu önleme, sıkışık ve genellikle dolambaçlı yolların yerini alan yeni ve iyileştirilmiş NH’lerin yakıt tüketimini ve cadde ağaçlandırmalarının ve telafi edici ağaçlandırmanın etkisini nasıl önemli ölçüde azaltabileceği de dahil olmak üzere çeşitli faktörlere dayanmaktadır.
Rapora göre, araçlar sıkışık trafikte daha az zaman harcayarak hem dizel hem de benzin tasarrufu sağladığından, NH’lerin ve otoyolların genişletilmesi ve inşa edilmesi yakıt tüketimi üzerinde büyük bir etkiye sahip.
EPE sayesinde 20 yılda motorin tasarrufunun 575 ton, petrol tasarrufunun ise yaklaşık 4 ton olacağı tahmin ediliyor. 135 km uzunluğundaki EPE, daha önce Delhi’den geçmek zorunda kalan ve sonuç olarak yolda daha fazla zaman geçiren çok sayıda kamyonun yönünü değiştirmeye yardımcı oldu. Aksine, Delhi-Meerut Otoyolu durumunda, benzin tasarrufunun dizel tasarrufundan neredeyse dokuz kat daha fazla olduğu tahmin edilmektedir.
Rapor, benzindeki 82 tonluk tasarrufa kıyasla dizeldeki tasarrufun 9 ton olduğunu tahmin ediyor. Bunun nedeni bu güzergahta özel araçların payının daha fazla olmasıdır. Uzman bürolar, Delhi-Agra, Panipat-Jalandhar ve Pune-Solapur otoyollarına ek olarak EPE, Delhi-Meerut, Delhi-Dehradun ve Ahmedabad-Vadodara otoyolları da dahil olmak üzere beş sıfır ve 15 kahverengi alan olmak üzere 20 karayolu hattından veri topladı.
Rapora göre, bu 20 projede toplam yakıt tüketiminin 20 yıllık süreçte yaklaşık 41,2 milyar litre olacağı tahmin ediliyor. Raporda, “Bu tüketim, her zamanki gibi iş (BAU) durumuna kıyasla iyileştirme durumunda %19 daha düşük veya 9,8 milyar litre yakıt tasarrufu sağlıyor” denildi. Toplam yakıt tasarrufunda benzinin payının yüzde 7 civarında olacağını, geri kalanın ise dizelin olacağını sözlerine ekledi. En büyük tasarruf sırasıyla %53 ve %23 ile orta ve ağır ticari araçlardadır.
“Ulusal Otoyolların İnşası ve İşletmesi Sırasında Önlenen CO2 Emisyonlarının Değerlendirilmesi” başlıklı rapor, yakında yapılacak olan Delhi-Dehradun Otoyolu’nun 20,6 lakh ton CO2 emisyonunun önlenmesine yardımcı olacağını tahmin ediyor. Genişletilmiş Delhi-Agra otoyolu söz konusu olduğunda, çalışma ayrıca 6,4 lakh ton CO2’den kaçınıldığını tahmin ediyor.

Ayrıca, ulusal düzeyde, ulusal karayollarının (NH’ler) genişletilmesi ve son dokuz yılda sıfırdan yapılan otoyolların inşa edilmesinin, yılda 32 milyon tondan (MT) fazla karbondioksit (CO2) emisyonunu önleme potansiyeline sahip olduğunu söyledi. 20 yılı aşkın bir süredir, bu emisyondan kaçınma yaklaşık 643 ton ile bağlantılıdır. Değerlendirme, orman alanı ve orman dışındaki ağaçların kaybı da dahil olmak üzere, NH’lerin ve otoyolların hem inşaat süresi hem de işletme aşaması dikkate alınarak projelerin yaşam döngüsü analizi kullanılarak yapılmıştır.
Tahmini CO2 emisyonu önleme, sıkışık ve genellikle dolambaçlı yolların yerini alan yeni ve iyileştirilmiş NH’lerin yakıt tüketimini ve cadde ağaçlandırmalarının ve telafi edici ağaçlandırmanın etkisini nasıl önemli ölçüde azaltabileceği de dahil olmak üzere çeşitli faktörlere dayanmaktadır.
Rapora göre, araçlar sıkışık trafikte daha az zaman harcayarak hem dizel hem de benzin tasarrufu sağladığından, NH’lerin ve otoyolların genişletilmesi ve inşa edilmesi yakıt tüketimi üzerinde büyük bir etkiye sahip.
EPE sayesinde 20 yılda motorin tasarrufunun 575 ton, petrol tasarrufunun ise yaklaşık 4 ton olacağı tahmin ediliyor. 135 km uzunluğundaki EPE, daha önce Delhi’den geçmek zorunda kalan ve sonuç olarak yolda daha fazla zaman geçiren çok sayıda kamyonun yönünü değiştirmeye yardımcı oldu. Aksine, Delhi-Meerut Otoyolu durumunda, benzin tasarrufunun dizel tasarrufundan neredeyse dokuz kat daha fazla olduğu tahmin edilmektedir.
Rapor, benzindeki 82 tonluk tasarrufa kıyasla dizeldeki tasarrufun 9 ton olduğunu tahmin ediyor. Bunun nedeni bu güzergahta özel araçların payının daha fazla olmasıdır. Uzman bürolar, Delhi-Agra, Panipat-Jalandhar ve Pune-Solapur otoyollarına ek olarak EPE, Delhi-Meerut, Delhi-Dehradun ve Ahmedabad-Vadodara otoyolları da dahil olmak üzere beş sıfır ve 15 kahverengi alan olmak üzere 20 karayolu hattından veri topladı.
Rapora göre, bu 20 projede toplam yakıt tüketiminin 20 yıllık süreçte yaklaşık 41,2 milyar litre olacağı tahmin ediliyor. Raporda, “Bu tüketim, her zamanki gibi iş (BAU) durumuna kıyasla iyileştirme durumunda %19 daha düşük veya 9,8 milyar litre yakıt tasarrufu sağlıyor” denildi. Toplam yakıt tasarrufunda benzinin payının yüzde 7 civarında olacağını, geri kalanın ise dizelin olacağını sözlerine ekledi. En büyük tasarruf sırasıyla %53 ve %23 ile orta ve ağır ticari araçlardadır.