Ona göre başarı ve davranış açısından birçok sorun öğrencilerin geldiği çevreyle bağlantılıdır. Bir sosyal pedagogun ayarlayabileceği sosyal hizmetlere doğru yönlendirme bu konuda yardımcı olabilir.
Čepková, “Fakat standart bir öğretmen olarak bu sektörde pek bir avantajım yok” diyor ve genellikle pek fazla olmayan okul psikoloğu pozisyonu yerine bu yolu seçtiklerini ekliyor. Ancak bu pozisyona uygun kişiyi bulmak da kolay olmadı.
“Geçen Eylül ayında okul yönetimi bir sosyal pedagog bulundurmanın iyi bir fikir olduğuna karar verdi. Önce bölgeyi araştırdık, sonra ilan verdik ama uzun süre uygun kimse başvurmadı” diyor.
Bir yıldan kısa bir süre aramanın ardından nihayet okulun danışmanlık bürosunda çalışacak bir meslektaş buldular. Čepková, “Aynı zamanda uyuşturucu önleme metodolojisi de uygulayacak” diye ekliyor. Okul, bu öğretmenlik pozisyonu için Avrupa Birliği’nin operasyonel programından para aldı.
Anahtar önleme
Çek Sokak Çalışmaları Derneği’ne (ČAS) göre sosyal pedagoji, sorunlu öğrencilerin eğitimlerini tamamlamalarına yardımcı olan temel alanlardan biridir. Prag’da her yıl okul çağındaki çocukların yüzde dördü kadarı ilkokul veya ortaokulu vaktinden önce bırakıyor. Belediyenin bir yıl önce başlattığı “Okuldan Erken Ayrılmayı Önleme Programı”nın hedefi oldular. İki yıl içinde 20 Prag okulu ve yüzden az öğrencisi programa katıldı.
Programın bir kısmı, zorlu yaşam durumlarında öğrencilere koordinasyon ve destek sağlayan bir vaka yöneticisidir. Metropollerde gençlerin okulu erken bırakmalarının nedenleri çok çeşitlidir.
Programın vaka yöneticisi Josef Horák şöyle açıklıyor: “Bunlar genellikle zihinsel zorluklar, ailedeki kötü sosyo-ekonomik durum ya da aile veya akranlar arasındaki kötü rol modelleridir.” Hedeflerden birinin eğitim ile sosyal sektörü birbirine bağlayarak bu hizmetlerin öğrencilerin yararına birlikte çalışmasını sağlamak olduğunu ekliyor.
Sosyal pedagoglar da ağ kurma yoluyla bu konuda yardımcı olabilirler. Bu süreçte öğrencinin bireysel öyküsünü dinler ve ebeveynleriyle birlikte, sosyal hizmetlerin iç içe geçmesiyle onun sorununu en iyi şekilde çözecek mümkün olan en iyi yolu bulmaya çalışırlar.
ČAS direktörü Martina Zikmundová, “Ancak bu her zaman bireysel hikayeye bağlıdır, herkesin farklı bir şeye ihtiyacı vardır” diye açıklıyor. Ona göre adımların mantıklı ve birbirini takip edecek şekilde planlanması gerekiyor. Bu şekilde çocuğun etrafında, durumunu etkili bir şekilde çözebilecek insanlardan oluşan bir ekip oluşturulur.
“Çoğunlukla akıl sağlığı, psikoterapi veya psikiyatrik bakım alanında profesyoneller. Bazen boş zamanın kullanımını veya akranlarla ilişkileri de ele almak gerekebilir” diye devam ediyor. Bu durumda sosyal pedagog öğrenciyi düşük eşikli kulüplere yönlendirebilir.
“Ancak ağdaki en önemli halka her zaman okuldur. Çocuklar hayatlarının üçte birini orada geçiriyor. O yüzden çocukların gitmeyi sevdiği bir yer olmalı” diyerek ailenin de çok önemli olduğunu sözlerine ekledi.
Mevzuat ve çerçeve eksik
Sosyal pedagogların konumuyla ilgili mevcut sorun, esas olarak onların okul kurallarına veya yasalara bağlı olmamalarıdır. Mevcut mevzuat bu durumu dikkate almamaktadır.
“Okul danışmanlığında başka bir makale, ancak çoğu kişi için işin içeriği net değil. Horák, sahada çalışabilir, ebeveynlerle iletişime geçebilir veya tüm aile için ağ hizmetleri sunabilir” diyor.
Ancak metropoldeki çoğu okulda bu eksiktir. Belediye bu istatistikleri tutmadığı için kesin sayıları bile bilinmiyor.
Kaçak öğrenciler evde kalıyor
Ancak Zikmundová’ya göre okullarda bu çalışanların varlığı da gerekli çünkü sorunlu çocukların bir kısmı bu konuda uzmanlaşmış düşük eşikli kulüplere yakalanmayı bırakıyor.
“Bazı sorunlu okul çocuklarına sadece evde ya da okulda rastlanıyor. Ve çeşitli nedenlerden dolayı. Sosyal fobi ya da kaygı olabilir. Ancak okula gitmeleri gerekiyor, bu yüzden onları orada aramanız gerekiyor” diye açıklıyor.
Zamanın geri kalanı çoğunlukla evde yalnız geçiriliyor. Ancak bu onların okulu bitirememe riski taşıyan gruba ait olmadıkları anlamına gelmiyor, tam tersine. “Bu yüzden onlara ulaşmak zor. Bu nedenle sosyal çalışmayı daha çok okullara yönlendirmek gerekiyor” diye bitiriyor.
Čepková, “Fakat standart bir öğretmen olarak bu sektörde pek bir avantajım yok” diyor ve genellikle pek fazla olmayan okul psikoloğu pozisyonu yerine bu yolu seçtiklerini ekliyor. Ancak bu pozisyona uygun kişiyi bulmak da kolay olmadı.
“Geçen Eylül ayında okul yönetimi bir sosyal pedagog bulundurmanın iyi bir fikir olduğuna karar verdi. Önce bölgeyi araştırdık, sonra ilan verdik ama uzun süre uygun kimse başvurmadı” diyor.
Bir yıldan kısa bir süre aramanın ardından nihayet okulun danışmanlık bürosunda çalışacak bir meslektaş buldular. Čepková, “Aynı zamanda uyuşturucu önleme metodolojisi de uygulayacak” diye ekliyor. Okul, bu öğretmenlik pozisyonu için Avrupa Birliği’nin operasyonel programından para aldı.
Okulda multidisipliner çalışma Tüm öğretim ekibinin, eğitim danışmanının, uyuşturucu önleme metodolojisinin veya okul psikoloğunun ve sosyal pedagogun yakın işbirliğini içerir. Birçok nedenden dolayı kademeli olarak uygulamaya konulması gerekmektedir. ● Okul, hafta içi çocukların ve gençlerin en sık bulundukları yerdir. ● Gençlerin ihtiyaçlarının belirlenmesi için ideal bir yerdir. ● Öğretim kadrosu her zaman vakalarla bireysel olarak veya okulun başarısız olduğu mekanizmalarla ilgilenecek kapasiteye sahip değildir. ● Bazı durumlarda okullar, korunmasız çocuklara yönelik mevcut destek ağının farkında değildir. ● Çoğu zaman çocuğun vakasını çözümlenene kadar koordine edecek ve izleyecek kimse yoktur. Kaynak: TIME |
Anahtar önleme
Çek Sokak Çalışmaları Derneği’ne (ČAS) göre sosyal pedagoji, sorunlu öğrencilerin eğitimlerini tamamlamalarına yardımcı olan temel alanlardan biridir. Prag’da her yıl okul çağındaki çocukların yüzde dördü kadarı ilkokul veya ortaokulu vaktinden önce bırakıyor. Belediyenin bir yıl önce başlattığı “Okuldan Erken Ayrılmayı Önleme Programı”nın hedefi oldular. İki yıl içinde 20 Prag okulu ve yüzden az öğrencisi programa katıldı.
Programın bir kısmı, zorlu yaşam durumlarında öğrencilere koordinasyon ve destek sağlayan bir vaka yöneticisidir. Metropollerde gençlerin okulu erken bırakmalarının nedenleri çok çeşitlidir.
Programın vaka yöneticisi Josef Horák şöyle açıklıyor: “Bunlar genellikle zihinsel zorluklar, ailedeki kötü sosyo-ekonomik durum ya da aile veya akranlar arasındaki kötü rol modelleridir.” Hedeflerden birinin eğitim ile sosyal sektörü birbirine bağlayarak bu hizmetlerin öğrencilerin yararına birlikte çalışmasını sağlamak olduğunu ekliyor.
Sosyal pedagoglar da ağ kurma yoluyla bu konuda yardımcı olabilirler. Bu süreçte öğrencinin bireysel öyküsünü dinler ve ebeveynleriyle birlikte, sosyal hizmetlerin iç içe geçmesiyle onun sorununu en iyi şekilde çözecek mümkün olan en iyi yolu bulmaya çalışırlar.
ČAS direktörü Martina Zikmundová, “Ancak bu her zaman bireysel hikayeye bağlıdır, herkesin farklı bir şeye ihtiyacı vardır” diye açıklıyor. Ona göre adımların mantıklı ve birbirini takip edecek şekilde planlanması gerekiyor. Bu şekilde çocuğun etrafında, durumunu etkili bir şekilde çözebilecek insanlardan oluşan bir ekip oluşturulur.
“Çoğunlukla akıl sağlığı, psikoterapi veya psikiyatrik bakım alanında profesyoneller. Bazen boş zamanın kullanımını veya akranlarla ilişkileri de ele almak gerekebilir” diye devam ediyor. Bu durumda sosyal pedagog öğrenciyi düşük eşikli kulüplere yönlendirebilir.
“Ancak ağdaki en önemli halka her zaman okuldur. Çocuklar hayatlarının üçte birini orada geçiriyor. O yüzden çocukların gitmeyi sevdiği bir yer olmalı” diyerek ailenin de çok önemli olduğunu sözlerine ekledi.
Mevzuat ve çerçeve eksik
Sosyal pedagogların konumuyla ilgili mevcut sorun, esas olarak onların okul kurallarına veya yasalara bağlı olmamalarıdır. Mevcut mevzuat bu durumu dikkate almamaktadır.
“Okul danışmanlığında başka bir makale, ancak çoğu kişi için işin içeriği net değil. Horák, sahada çalışabilir, ebeveynlerle iletişime geçebilir veya tüm aile için ağ hizmetleri sunabilir” diyor.
Ancak metropoldeki çoğu okulda bu eksiktir. Belediye bu istatistikleri tutmadığı için kesin sayıları bile bilinmiyor.
Kaçak öğrenciler evde kalıyor
Ancak Zikmundová’ya göre okullarda bu çalışanların varlığı da gerekli çünkü sorunlu çocukların bir kısmı bu konuda uzmanlaşmış düşük eşikli kulüplere yakalanmayı bırakıyor.
“Bazı sorunlu okul çocuklarına sadece evde ya da okulda rastlanıyor. Ve çeşitli nedenlerden dolayı. Sosyal fobi ya da kaygı olabilir. Ancak okula gitmeleri gerekiyor, bu yüzden onları orada aramanız gerekiyor” diye açıklıyor.
Zamanın geri kalanı çoğunlukla evde yalnız geçiriliyor. Ancak bu onların okulu bitirememe riski taşıyan gruba ait olmadıkları anlamına gelmiyor, tam tersine. “Bu yüzden onlara ulaşmak zor. Bu nedenle sosyal çalışmayı daha çok okullara yönlendirmek gerekiyor” diye bitiriyor.