YENİ DELHİ: Delhi Polisi, Indigo CEO’su Pieter Elbers kılığına girerek havayolu çalışanlarından e-satıcı Amazon’dan satın alınan Google Pay hediye kartlarını satın alıp göndermelerini isteyen dolandırıcılar hakkında soruşturma başlattı. Bir havayolu yetkilisinin, derhal harekete geçilmesi için polise bir FIR başvurusunda bulunduğu bildirildi.
“Patron dolandırıcılığı” olarak adlandırılan suç, iş dünyasında yaygınlaştı ve birçok şirket çalışanı, patronlarından hediye kartı satın almalarını isteyen beklenmedik bir metin veya e-posta aldı. Hedeflerin çoğu, satın alma süreçlerinde yer alan veya ödemeler veya faturalarla ilgili olan ve dolandırıcıların kurbanı olan üst düzey yöneticilerdir.
Geçenlerde, Güney Hindistan merkezli bir medya şirketinin üst düzey yöneticisi, iş arkadaşlarından birkaçı para isteyen mesajlar aldığında böyle bir dolandırıcılığın kurbanı oldu.
Bir polis memuru şu açıklamayı yaptı: “Çalışanlara verilen mesajda genellikle hediye kartlarının şirket içinde çalışan ödülleri veya müşteri takdiri gibi bazı amaçlar için kullanılacağı belirtilir. Üst düzey bir yönetici veya hedefin yöneticisi kılığına giren dolandırıcı, şehir dışında, bir konferans görüşmesinde veya bir toplantıda olduğunu iddia edebilir ve bu nedenle, çalışanların kendileri için bir an önce satın alma işlemini gerçekleştirmelerine ihtiyaç duyarlar.
Dolandırıcılıkların özellikleri değişiklik gösterse de, genellikle dolandırıcılar, bir mağdurla telefon ve e-posta yoluyla veya sohbet platformları ve sosyal medya aracılığıyla bir sıkıntı veya aciliyet duygusu yaratarak iletişim kurma ortak bir modelini izler. Sesli aramalardan kaçınırlar ve yalnızca mesaj yoluyla iletişim kurarlar. Bir polis memuru, “Kurban savunmasız göründüğünde veya dolandırıcıyı patron olarak selamladığında, dolandırıcılar kurbana internetten hediye kartı satın alması talimatını veriyor” dedi. “Dolandırıcılar daha sonra kurbandan hediye kartı talep kodunu telefon, metin veya e-posta yoluyla e-postayla göndermesini talep ediyor veya talimat veriyor ve ardından ortadan kayboluyorlar.”
Siber ajanlar ve uzmanlar bu suçlar hakkında uyarıda bulunur ve herhangi bir ödeme yapmadan önce iletişimcinin kimliğinin tam olarak doğrulanmasını tavsiye eder. Bir memurun dediği gibi, “Acil durum talep eden birine hediye kartı bilgileri (talep kodu gibi) verilmemelidir. Bir dolandırıcı bir talep kodu aldığında, para büyük olasılıkla kurban kolluk kuvvetleriyle veya e-ticaret sitesiyle iletişime geçmeden önce harcanacaktır.
Polis, meşru işlemlerin genellikle bir kişinin özel olarak hediye kartlarıyla ödeme yapmasını gerektirmediği konusunda uyarıyor. Memur, “İletişimci ısrar ederse, bunun bir aldatmaca olduğundan emin olun,” dedi. “Bazen dolandırıcılar kurbanlara borç aldıklarını, bir piyango kazandıklarını ve bunu talep etmek için bir hediye kartını paylaşmaları gerektiğini de söylüyor.”
Herhangi biri böyle bir talimat alırsa, siber uzmanlar, bilinen bir telefon numarası veya e-posta adresini kullanarak derhal patronla veya diğer kıdemlilerle iletişime geçilmesini tavsiye ediyor. “Sizinle para talep eden herkesten her zaman şüphelenin. Dolandırıcılar numaraları bile taklit ediyor, bu nedenle kandırılmamak için çifte kontrol zorunludur” dedi.